Et trobes a:  Portada > Notícies CONFERÈNCIA SOBRE E...

22.10.18

CONFERÈNCIA SOBRE EL NAIXEMENT DE CATALUNYA

El divendres 19 d’octubre va tenir lloc la conferència “Naixement de Catalunya”. Organitzada pel Casal de la Gent Gran, amb la col•laboració i suport de l'Ajuntament de Blancafort i Consell Comarcal de la Conca de Barberà, forma part del cicle d'activitats programades per a l'any 2018 projectades i dirigides especialmente a aquesta Associació.
Volem destacar que si bé aquests projectes són dissenyats des de i per a aquest col•lectiu, els fem i oferim pensant en un accés lliure i obert a tots els nostres veïns i amics que vulguin sumar-s'hi.
La conferència va anar a càrrec del senyor Josep M. Prats i Batet, fill de Blancafort, historiador i director de La Salle Reus, el qual ens va oferir una exposició magistral i amena. Pel molt interès del seu contingut, seguidament volem oferir un resum del tema tractat.
Va parlar de l’ocupació musulmana del territori i va explicar com es van crear els diferents comtats catalans, lligats al regne dels francs, sota la denominació de Marca Hispànica –territori de frontera-. El 785 Girona va caure en mans dels francs i va ser cristianitzada. El 801 es creava el comtat de Barcelona i Berà, cosí de Carlemany, era nomenat el primer comte.
La Marca s’organitzava en diferents comptats. Guifré el Pelós, comte de Barcelona, n’esdevingué un referent i amb ell el comtat de Barcelona tingué una estructura comtal hereditària que optà per la consolidació i l’eixamplament de les fronteres. Primer el Llobregat, després el riu Gaià per acabar amb l’Ebre.
De manera progressiva els comtats es cristianitzaren i l’oferta de terres animà nous pobladors.
El 988 el comte Borrell no acudí a Aquisgrà per jurar fidelitat a Hug Capet, nou monarca de la monarquia franca. Aquesta negativa explicità de facto la independència dels comtats catalans que, a partir d’aquest moment, començaren a caminar sols i lliures.
En conclusió, una aportació interessantíssima i que juntament amb la forma col•loquial, propera i amena en què va ser plantejada, va mantenir a la nombrosa assistència pendent en tot moment a les explicacions del ponent.