Et trobes a:  Portada > Notícies CONFERÈNCIA “APIC...

12.11.18

CONFERÈNCIA “APICULTURA TRADICIONAL A LA CONCA DE BARBERÀ”

El divendres 9 de novembre va tenir lloc la conferència “Apicultura tradicional a la Conca de Barberà”. Organitzada pel Casal de la Gent Gran, amb la col•laboració i suport de l'Ajuntament de Blancafort i Consell Comarcal de la Conca de Barberà, forma part del cicle d'activitats programades per a l'any 2018 projectades i dirigides especialmente a aquesta Associació.
Volem destacar que si bé aquests projectes són dissenyats des de i per a aquest col•lectiu, els fem i oferim pensant en un accés lliure i obert a tots els nostres veïns i amics que vulguin sumar-s'hi.
La conferència va anar a càrrec del senyor Manel Martínez i García, membre de la Junta Rectora del Paratge Natural d’Interès Nacional (PNIN) de Poblet, el qual va estar preparant tot el material de presentació visual en tant els assistents arribaven i s'acomodaven.
La introducció va fer referència a les dates en què es posiciona l'apicultura tradicional i l'apicultura moderna, situant-se fins a 1851 l'ús del sistema tradional, amb una convivència dels dos fins a l'any 1960.
El desenvolupament del tema proposat es va ajustar a la apicultura tradicional, segmentat sota cinc epígrafs:

Documentació històrica sobre l’apicultura, referida a ordinacions, dades cadastrals, altres fons documentals, costumari, i toponímia.
Diferents noms... (Arna, Buc, Rusc, Suro, Baso, Casera, Caixa, Caera, Casa d’abelles...).
Construccions realitzades pels abellars, sitis, apiaris... (Arneres, Seguers,  Corrals d’abelles, Banqueres, Arners...).
-   Construccions apicoles a la conca de barberà:
     - Arneres (25 localitzacions – 103 armaris)
     - Seguers (10 localitzacions – 46 armaris)
     - Banqueres (2 localitzacions)
     - Corrals (2 localitzacions)
     - Arners (2 localitzacions)
-   Els aprofitaments tradicionals, mel i cera.

En tot moment les explicacions anaven il•lustrades de moltes diapositives que les feien més assequibles i evidents. En conclusió, una aportació interessantíssima i que juntament amb la forma col•loquial, propera i amena en què va ser plantejada, va mantenir a la nombrosa assistència pendent en tot moment a les explicacions del ponent.