Et trobes a:  Portada > Notícies Comunicat àrea de d...

02-04-2020

Comunicat àrea de direcció Cap Montblanc - Espluga

Comunicat de la direcció de l'àrea de salut de CAP Montblanc - Espluga.

Benvolguts/des

En aquest moment de la lluita contra el coronavirus SARS-Cov.2, cal conèixer l'enemic i quina és la seva manera d'atacar-nos per tal de reconèixer, precoçment, qui ens està atacant i com ho fa. Sembla adient, doncs, donar a conèixer la simptomatologia del COVID-19 en les seves múltiples formes, que van des de l'afectació totalment asimptomàtica o amb pocs símptomes i ben tolerats, fins a formes que requereixen ingrés en unitat de crítics i respiració assistida. Una bona part dels casos seran asimptomàtics, de la resta, aproximadament un 80% presentarà símptomes menors, mentre el 20% requerirà ingrés hospitalari (en UCI en un 5% del total dels casos simptomàtics). Els símptomes inicials del procés general pertanyen a l'esfera digestiva i respiratòria, habitualment en el context d'un procés febril d'aparença gripal. Els símptomes digestius (nàusees, vòmits i diarrea) poden ser els primers a aparèixer i, fins i tot, ser-ne els únics d'aquesta fase precoç. Adquireixen diferent intensitat, però generalment són lleus, són precoços i duren poc. Entre els símptomes respiratoris predomina la tos que sol ser seca i molt molesta, a vegades acompanyada de dolor toràcic i d'ofec. Aquests dos darrers símptomes respiratoris, si adquireixen una magnitud considerable, poden ser indicadors d'empitjorament. El mal de gola és poc rellevant i la congestió nasal encara menys o inexistent del tot en el context d'aquesta constel·lació simptomàtica, però ambdós poden constituir les úniques molèsties de les formes gairebé asimptomàtiques, que tanta significació epidemiològica adquireixen a l'hora de perpetuar els contagis. En aquesta primera fase el símptoma més clar i principal motiu de consulta és la febre, que com tots els altres pot ser molt variable, des de dècimes ben tolerades, fins a febres altes acompanyades d'afectació de l'estat general, abatiment, prostració i mal d'ossos. A vegades té un curs bifàsic adoptant les dues formes comentades progressivament, amb un interval sense febre. Son signes de complicació pneumònica, la febre alta (a vegades de més de 39ºC), que respon malament als antitèrmics, que s'allarga en el temps o reapareix més enllà d'una setmana de l'inici del procés. Altres símptomes incipients molt característics del COVID-19, tot i que no constants, són la cefalea pertinaç i la pèrdua dels sentits de l'olfacte i del gust. Al cap d'una setmana d'evolució, tot i que amb certa variabilitat, pot establir-se una pneumònia vírica (de les que denominem pneumònies atípiques per distingir-les de les bacterianes amb les quals presenten grans diferències). Són pneumonitis que s'ausculten poc o gens, mentre les radiografies ens sorprenen amb afectació bilateral, molt sovint extensa i difusa. La majoria d'aquestes pulmonies tenen una bona evolució i poden, fins i tot, seguir un tractament domiciliari. Això no obstant, arribats a aquest punt, els malalts senils, els afectats per malalties cròniques (especialment si són respiratoris) i els immunodeprimits, poden presentar un quadre complicat amb insuficiència respiratòria i descompensació de la seva malaltia crònica, que pot amenaçar la seva vida.

EAP Montblanc    C. Llexa, s/n   43400 Montblanc   Tel. 977 86 00 89   Fax 977 86 28 33
Un grup de malalts (més nombrós a Itàlia i a Espanya que en altres estats), molts d'ells sans i sovint joves, amb una predisposició genètica les característiques de la qual ignorem a hores d'ara, reaccionen contra el virus de forma exagerada provocant una inflamació important dels teixits que l'alberguen (bàsicament alveols pulmonars) mediada per l'activació de les cèl.lules responsables de les defenses immunològiques en aquests teixits, els macrófacs, que s'activen desproporcionadament en el context d'una tempesta dels responsables bioquímics del procés inflamatori, les citoquines, la qual cosa també provocarà una insuficiència respiratòria amb afectació greu de l'estat general, fallada multisistèmica i shock que pot conduir-los a la mort, tret de que rebin una cura intensiva en una unitat de crítics amb respiració assistida i tractament antiinflamatori potent i específic. L'evolució de l'epidèmia fa que, en el moment actual, estiguin arribant als hospitals i les UCIs un gran volum de malalts amb aquesta simptomatologia greu, però cal tenir en compte que són malalts contagiats fa més d'una setmana. En aquest moment crític, el risc de desbordar els recursos disponibles és evident. Si no s'ha produït ja el col·lapse assistencial és perquè es va preveure aquesta saturació, per part de les autoritats sanitàries, reordenant tota l'assistència hospitalària, reconvertint llits d'aguts de diferents especialitats, en llits exclusius per a COVID.19, augmentat els llits d'UCI i instal·lant-ne de nous en hospitals de campanya improvisats. Aquesta situació alarmant desdibuixa la realitat del moment epidèmic actual, que no és altra que l'inici del control de l'epidèmia, havent-se aconseguit que l'índex de transmissió (R0) a Catalunya hagi baixat de la unitat, la qual cosa vol dir que cada malalt contagia a menys d'un malalt nou de mitjana, el que representa que, si ho mantenim així, l'epidèmia començarà a minvar en nombre de casos, en els pròxims dies. Perquè això continuï així el confinament rigorós continua essent la millor arma i ara l'esperat decret del govern central permet dur-lo a terme. No defallim i no ens deixem desanimar per xifres que corresponen a contagis de fa dies. No ens deixem enlluernar per estrelles mortes, la llum de les quals ens arriba ara, a causa de la distància. Anem bé, encara que no ho sembli.

Laura Ruiz de Porras i Rosselló Directora CAP Montblanc-l'Espluga