Presentació del llibre "Poesia, vida i sentiments" de Pilar Aluja i homenatge

27/12/2023 Actualitat

Presentació del llibre "Poesia, vida i sentiments" de Pilar Aluja i homenatge

PILAR ALUJA BALTÀ, poetessa de Blancafort

Aquest 23 de desembre, al Local Social de Blancafort es va fer la presentació del poemari de Pilar Aluja Baltà, titulat Poesia, vida i sentiments.

La Pilar, nascuda el 9 d’abril de 1935, és defineix com una dona pagesa que va descobrir la seva vena poètica arran de la pèrdua dels seus pares en un accident l’any 1969. La poesia de la Pilar és real, emotiva i planera. És una poesia càlida, propera, que ens parla de sentiments i emocions i, sobretot, ens parla d’amor a la natura, al seu poble, a les persones, a la vida, i ho fa sense que quasi mai aquesta paraula aparegui en els seus versos. Hom la percep a través de les seves imatges poètiques, i de l’ús d’un llenguatge tendre, íntim i afectuós.

L’acte de presentació del llibre va córrer a càrrec de l’alcalde, Enric París, i de les dues dones, Anna M. Andevert i Dolors Sanahuja que havien endegat el projecte arrel d’un acte organitzat mesos enrere per l’Associació Feminista de Blancafort. Finalitzada la presentació de l’acte, l’arpista Anna Amigó va tocar i cantar la cançó “La vella Flora” a partir d’un poema del rector de Vallfogona. Tot seguit, les nenes de l’escola de Blancafort van llegir, una a una, un poema del llibre de la Pilar. En acabar, la cadència musical de l’arpa i la veu de l’Anna s’ensenyorà amb un poema de Josep Vallverdú per donar pas, novament, a les veus d’altres dones que completaren un memorable recital poètic.

Hem de subratllar l’excel·lent adaptació que l’Anna Amigó va fer del poema titulat Aquesta ets tu, dona, escrit per la Pilar Aluja com a cloenda al pròleg del seu llibre. Encara corpresos per l’habilitat musical i la bellesa del poema fet cançó, la protagonista principal, la Pilar, va pujar dalt l’escenari i, als seus 88 anys, ens va recitar dos poemes amb una força més que natural, volcànica, que ens deixà ben

garratibats. A continuació, l’alcalde de Blancafort li féu entrega d’una placa amb el seu nom que des d’ara honora la biblioteca/espai d’estudi, inaugurada fa unes setmanes.

L’acte va esdevenir quelcom més que la presentació d’un llibre, va esdevenir un homenatge a la Pilar. I l’àmplia assistència de veïns i veïnes, la col·laboració desinteressada de les famílies i de dones –petites i grans-, el suport incondicional de l’Ajuntament, tot plegat, subratlla la importància i la força d’una comunitat viva que és capaç de convertir una iniciativa en un gran projecte de tots i totes.

Gràcies pel suport, gràcies per l’acollida i gràcies, també, al Museu de la Vida Rural de l’Espluga de Francolí per la seva col·laboració.

Anna M. Andevert

Dolors Sanahuja