Et trobes a:  Portada > Notícies CONFERÈNCIA “EL B...

26.09.16

CONFERÈNCIA “EL BOSC DE POBLET AL LLARG DEL TEMPS”

El divendres 23 de setembre va tenir lloc la conferència sobre “El Bosc de Poblet al llarg del temps”. Aquesta conferència organitzada pel Casal de la Gent Gran, amb la col•laboració de l'Ajuntament de Blancafort i el Consell Comarcal de la Conca de Barberà, forma part del cicle d'activitats programades per a l'any 2016 projectades i dirigides especialmente al col•lectiu d'aquest Casal, si bé es tracta d'actes oberts a tothom.
La conferència va estar a càrrec del senyor Manel Martínez i García, membre de la Junta Rectora del Paratge Natural d’Interès Nacional (PNIN) de Poblet, el qual va estar preparant tot el material de presentació visual en tant els assistents arribaven i s'acomodaven.
Com a preàmbul es va fer una referència als seus antecedents, que comencen l'any 1151, quan el Comte de Barcelona Ramon Berenguer IV va fer donació a l’orde del Cister de les terres al voltant de l’Hortus populeti, amb l’objectiu de fundar-hi un centre que esdevingués un exemple de treball, cultura i fe. Dins d’aquelles terres existia una gran massa forestal que passà a anomenar-se bosc de Poblet. Així des del segle XII fins l’any 1835, l’explotació del bosc es va fer per part dels monjos cistercencs del monestir de Poblet.
La presentació i desenvolupament del temari proposat va girar a l'entorn dels darrers 170 anys com a bosc públic, ja que a partir de l’any 1835 i per causa del decret de desamortització dels bens eclesiàstics, passa a mans de l’Estat sent assignat al Ministeri d’Hisenda. Dins d'aquest període volem destacar els següents fets:
-    L’any 1871 el bosc de Poblet és traspassat al Districte Forestal de Tarragona.
-    L’any 1899 es realitzen els treballs de delimitació i fitació del bosc públic.
-    Octubre de 1903 repoblació del bosc per part del Servei Hidrològic Forestal.
-    L’any 1961 passa al Patrimoni Forestal de l’Estat.
-    L’any 1971 l’Icona es fa càrrec del bosc.
-    L’any 1980 es fa el traspàs de competències a la Generalitat de Catalunya.
-    L’any 1984 s'aprova la Llei 22/84 de declaració del Paratge Natural d’Interès Nacional (PNIN) de Poblet.
-    L’any 1997 constitució de l’Associació Amics del Paratge Natural de Poblet (APNP).
En conclusió, una aportació interessantíssima i que juntament amb la forma col•loquial i amena en què va ser plantejada, va mantenir a la assistència pendent en tot moment de les més de 50 diapositives projectades i les explicacions del ponent.